Kursinnehåll
– Lässvårigheter och dyslexi
– Läsinlärning/Läsutveckling
– Läsförståelse
– Flerspråkighet/Dyslexi
Denna del behandlar läs- och skrivprocessen ur ett språkpsykologiskt perspektiv. Språkets olika delar och nivåer belyses med särskild tonvikt på de fonologiska aspekterna samt deras betydelse för läs- och skrivförmågan. Lässvårigheter och dyslexi behandlas ur ett teoretiskt och praktiskt perspektiv.
– Utredningsprocessen
– Testeori
– Testmaterial (Fonologia kommer att behandlas särskilt)
Här behandlas utredningsprocessen. Testteori och olika perspektiv på utredningar presenteras och praktisk kartläggning genomförs.
– Åtgärder
Åtgärder ingår i många moment i kursen men behandlas även som ett eget område, som består av att upprätta åtgärdsförslag ur ett helhetsperspektiv. Åtgärder på olika nivåer i den pedagogiska verksamheten diskuteras. Teknikstöd och kompensation behandlas.
Kurslitteratur
En kursbok ingår i kursavgiften.
Mål
Efter avslutad kurs förväntas deltagarna kunna:
• utifrån teoretiska perspektiv redogöra för läs- och skrivsvårigheter/dyslexi
• genomföra pedagogiska läs- och skrivutredningar
• ge exempel på forskningsbaserade metoder som kan förebygga och åtgärda läs- och skrivsvårigheter
Kostnad
8 000 kronor per person
Anmälan
Till Christer Jacobson, christerjacobson47@gmail.com
Uppge namn, skola/arbetsplats och faktureringsadress
Ämne: Kursanmälan Kartläggning