suzana-memisevic-prisutdelning

Suzana Memisevic är Årets språkliga eldsjäl 2022!

Juryns motivering:
Årets språkliga eldsjäl 2022 tilldelas Suzana Memisevic som arbetar som modersmålslärare i Malmö. Suzana Memisevic är en brobryggare som har förmågan att nå fram till elever, vårdnadshavare och kollegor genom att skapa arenor som förenar dem alla. Med sin gedigna erfarenhet är Suzana trygg i sin roll och en lösningsfokuserad och kreativ pedagogisk designer. Kollegor uppskattar hennes lugn, positiva energi och professionalitet. Hon har ett stort engagemang i sina elevers lärande och prestationer vilket gör att deras självförtroende växer även i andra ämnen. Suzana Memisevic gör stor skillnad för sina elever varje dag – därför tilldelas hon utmärkelsen Årets språkliga Eldsjäl 2022.

För femte året i rad har priset för Årets språkliga eldsjäl delats ut. Suzana Memisevic, modersmålslärare i serbiska och studiehandledare i Malmö stad tilldelades priset 2022, nominerad av Linn Hörnfalk. Vi fick en pratstund med Suzana för att höra hennes tankar om utmärkelsen och på vilket sätt arbetet är viktigt för henne.

Hej Suzana, stort grattis! Hur känns det?

Tack! Det känns fantastiskt. Jag blev så glad när jag hörde att Linn nominerat mig men jag trodde aldrig att jag skulle vinna. Det finns så många modersmålslärare som gör ett sådant otroligt jobb.

Berätta om ditt jobb som modersmålslärare och studiehandledare. Vad är skillnaden?

Jag är anställd inom Malmö stad sedan många år och genom Språkcentralen har jag en tjänst som modersmålslärare i serbiska. Detta jobb innebär även att man jobbar som studiehandledare och de flesta modersmålslärare arbetar ambulerande mellan olika skolor. Studiestödsundervisningen sätter eleven i fokus och vi lärare har en viktig roll i att stötta våra elever i deras kärnämnen. Eftersom studiehandledare måste vara insatt i kursplanerna samt i kunskapskraven för de ämnen som man handleder i är kontinuerligt samarbete med mentorer/ämneslärare otroligt viktigt.

Vårt uppdrag som studiehandledare omfattar mycket men ger samtidigt väldigt mycket. Det är ingen enkel match för våra nyanlända elever som byter både land, skolsystem, kompisar och som måste anpassa sig på nytt. Vi som handleder dem ska erbjuda både trygghet och stöd samtidigt som vi ska hjälpa dem att få nya kunskaper i ämnet. Förutom detta så hjälper vi till med praktiska frågor om det svenska skolsystemet och ska visa på en väg hur man de kan integreras aktivt i det svenska samhället.

Vad tycker du är det viktigaste i ditt arbete?

Förutom att arbeta utifrån kursplanerna, är det viktigt att bygga tilltro tillsammans med mina elever. Jag vill väcka nyfikenhet hos dem så att de blir intresserade av ämnet och får självförtroende. Eftersom vårt jobb är omväxlande då det inkluderar alla årskurser, är det viktigt att vi som pedagoger hittar vägar till varje elev oavsett ålder och förkunskaper. Viktigt är också att vi ”öppnar dörren” och ger eleverna en chans att påverka aktivt, till exempel vad ska vi läsa om. Därför samtalar jag med mina elever inför varje skoltermin om vilka nya kunskaper vill de uppnå – på så vis blir det ett visst elevinflytande och en dialog.

Hur vet du när du lyckats med undervisningen?

Jag är glad som lärare när jag uppnått lektionens mål, när jag varit tydligt med lektionens innehåll och när jag hunnit konkretisera allt som var viktigt med språket. Om eleverna kunnat balanserat mellan att läsa, skriva, uttrycka sig verbalt samt lyssna på andra. Jag blir nöjd när elever ställer frågor, är nyfikna, drivna att lära sig ännu mer och när de deltar aktivt inom lektioner. Och det gör mig glad när elever visar böcker som de läst på sitt modersmål. Varje positiv feedback från mina elever gör mig nöjd och bidrar till att jobbet känns meningsfullt.

Har du några bra tips till dina modersmålskollegor?

De flesta pedagoger är medvetna om att modersmålet har stor betydelse både för elevens identitets- och tankeutveckling. Med tanke på att vi modersmålslärare bidrar till att elever blir aktivt flerspråkiga då ska man, tycker jag, skapa möjligheter för alla elever att blir sedda under lektionerna samt att vi visar viljan att svara på deras frågor. Att bemöta elever i början genom att visa tillit, samtidigt som man samtalar om kunskapskraven, så att elever vet vad förväntas av de.

Sen såklart:

  • Visa ditt engagemang och att du brinner för undervisning.
  • Skapa massor av olika möjligheter för att elever ska utvecklas.
  • Lyssna på deras frågor och se till att ha bra kontakt med föräldrarna.
  • Öppna själv dörren på glänt för samarbete och kontinuerlig dialog med ämneslärare/mentorer i skolor där man jobbar.
  • Uppmuntra eleverna och ge dem ”vingar att flyga” vidare. De ska känna sig trygga med oss. Arbetsglädjen är en stark drivkraft hos lärarna och elever märker alltid när man är engagerad som pedagog!
  • Och väldigt viktig – glöm inte berömma dina elever för deras insatser.

Slutligen vill jag säga att vår viktigaste uppgift som modersmålslärare är att förmedla att det absolut går att behålla sin identitet och samtidigt ta till sig nya vägar och nya kunskaper i Sverige. Vi modersmålslärare ska sträva efter att alla elever ska känna sig hemma i sina kulturer.

 

Fantastiskt! Stort grattis igen Suzana och tack för det arbete som du gör.
Vi på ILT Inläsningstjänst/ILT Education ser fram emot att samarbeta framöver!

 

Relaterade nyheter

Prova gratis!

Signa upp dig här för att prova på tjänsten.