Stina Özgür arbetar som pedagog för vuxna elever som läser sfi, studieväg 2. Stina är i grunden lärare inom grundskolan för förskoleklass till åk 6 och tog sin lärarexamen 2008 på Högskolan Kristianstad. Hon har tidigare arbetat mycket med skönlitteratur inom grundskolan och detta ville hon fortsätta med när hon gick över till att undervisa sfi-elever.

Hur använder du ILT Inläsningstjänst i din undervisning?
Varje torsdag arbetar mina elever och jag med inläst skönlitteratur från Viljas digitala bokhylla. Skönlitteratur är bra då det finns viktiga teman, referenser, kopplingar etc. att prata om tillsammans. Det finns mycket att jobba med. Eleverna lyssnar och läser och vi arbetar efter en struktur som jag har arbetat fram. Att ha samma struktur varje vecka underlättar för eleverna och de lär sig då hur vi ska arbeta, hur de ska logga in, öppna boken och trycka på play osv.

Hur ser ditt lektionsupplägg ut när ni arbetar med Viljas digitala bokhylla?
Vi börjar med att titta på och samtala kring bokomslag och titel. Sedan hämtar vi boken i Viljas digitala bokhylla tillsammans. Eleverna får sedan först läsa och lyssna själva. Jag har gjort frågor till böckerna som låter eleverna visa sin läsförståelse och träna olika lässtrategier som t.ex. textkopplingar eller att läsa mellan raderna. Dessa frågor ska de först besvara enskilt samt att de ska ta ut och skriva upp svåra ord.

Nästa moment är gruppdelen då de läser och diskuterar frågor och svar. De hjälper varandra i grupp med frågorna och tolkar texten tillsammans innan vi går igenom det i helklass. De ska även försöka förklara de svåra ord de plockat ut för varandra med syftet att använda olika strategier att tolka en text samt att utöka ordförrådet. Vad betyder ordet? Finns det flera betydelser av ordet? Varför uttalas ordet som det gör? Vi pratar även om frågor som vilka känslor personerna i boken känner. Vad skulle du vilja säga till huvudpersonen om du träffade honom/henne i verkligheten?

Hur hjälper tjänsten dina elever?
Eleverna behöver kunna se orden och höra hur orden uttalas samtidigt. De repeterar och bearbetar genom att även höra texten de läser. Tjänsten underlättar deras språkinlärning och de lär sig t.ex. lässtrategi, att läsa mellan raderna, prosodin (melodin i språket) och kommatering (att ta pauser). Med mitt arbetssätt och Viljas digitala bokhylla får eleverna träna på att diskutera orden, fraser och uttryck. Att man kan sänka och individanpassa hastigheten på det som läses upp samt att orden markeras på skärmen när rösten läser är också funktioner som gör inlärningen enklare för eleverna.

Hur underlättar tjänsten för dig som pedagog?
Jag har själv gjort material i form av frågor och diskussionsunderlag till undervisningen. ILT är ett bra komplement så att jag slipper hålla högläsning och varje elev kan anpassa lyssnandet efter sina förutsättningar, lyssna om, sänka hastigheten etc. Det effektiviserar undervisningen och gör lektionsupplägget tydligt och enkelt. Det är även bra att de kan lyssna i sina egna mobiltelefoner, inte bara från datorn. Då kan de elever som vill och kan träna mer hemifrån. Även om det såklart inte är ett måste då sfi-undervisningen sker i klassrummet.

Skulle du rekommendera andra sfi-pedagoger att använda ILT Inläsningstjänst och Viljas digitala bokhylla?
Ja, Viljas digitala bokhylla är absolut till hjälp och ett verktyg som är ett bra stöd för individanpassningen när läraren lägger upp arbetet rätt. En väl investerad tjänst tycker jag!

Sfi Viljas digitala bokhylla

Relaterade nyheter

Prova gratis!

Signa upp dig här för att prova på tjänsten.