Kontosynkronisering och inloggningsalternativ
Vi erbjuder alla våra kunder kontosynkronisering – en teknisk lösning som gör att alla elev- och personalkonton skapas och uppdateras automatiskt i våra tjänster via en integration med befintliga IT-system på förskolan eller skolan. Inga Excellistor eller annan manuell hantering behövs efter att implementeringen är gjord. Genom synkroniseringen kan du ha koll på och styra exakt vilken användarinformation som skickas till vår tjänst, vilket gör det GDPR-säkert.
Implementationen börjar med att vi fastställer hur lösningen bäst lämpar sig för just din kommuns behov. Vi har stor flexibilitet i vårt stöd av IT-miljöer. Vi driver sedan den tekniska implementationen av processen. Lösningen sätts alltid upp i ett så kallat testläge så att vi kan utföra testkörningar och säkerställa hela uppsättningen innan vi kör igång.
Lösningar
Vi har stöd för ett flertal olika lösningar för synkronisering, eller användarprovisionering som det också kallas ibland.
Skoklsynk Microsoft och Skolsynk Google är metoder för att synka via Office 365 resp. Google Workspace for Education. Skolsynk är ett samarbete mellan flera leverantörer av digitala lösningar för skola.
Vi har även möjlighet att ta emot CSV-filer för kontinuerlig inläsning eller synk via Skolon. Om man loggar in med Skolfederation kan vi även skapa användare automatiskt vid första inloggning och då behövs ingen synk alls.
Är du intresserad av kontosynkronisering?
1. Läs igenom vår guide om hur uppsättningen kan gå till
2. Besvara de frågor i guiden som du behöver ta ställning till
3. När du besvarat frågorna, kontakta kundsupport (kundsupport@inlasningstjanst.se eller 08-556 115 50)