Intervjuer

Vad säger lärarna om Begreppa?

Vi ställde några frågor till Kamilla, ämneslärare i svenska åk 4-6 på Innovationsskolan Enskede och Begreppaanvändare sedan ett år tillbaka.

Vi vet att ni har arbetat med Begreppa i klassrummet! Vill du berätta lite om dina erfarenheter med tjänsten?
Absolut! Begreppa har ett stort användningsområde. Jag använder Begreppa när jag ska introducera ett nytt område eller sammanfatta ett område vi läst om. Till de elever som behöver repetera eller ta igen innehåll är Begreppa en utmärkt bank. För flerspråkiga elever ger Begreppa större möjligheter att samt ta till sig undervisningen samt lättare förstå ämnesspecifika ord och begrepp. Under pandemin då en del elever ibland studerade på distans var Begreppa ett utmärkt hjälpmedel.

Vilka ämnen har du använt Begreppa till?
Jag har använt Begreppa i flera ämnen t.ex. senast när vi arbetade med världsreligionerna och historia om vikingatiden.

Vad är det bästa med Begreppa?
Det bästa med Begreppa är att de kortfattade informativa filmerna är uppdelade i olika områden. Det finns mycket att välja på, filmerna är lagom långa och tilltalar många elever. Innehållet i Begreppa spänner över många ämnen och att det finns på flera språk är en fantastisk hjälp för oss lärare att lyckas med vårt mål: Möta alla elever på sin nivå och se till att lärandet är för alla oavsett bakgrund och förutsättningar.

Tack Kamilla för att vi fick ställa några frågor till dig!