Intervjuer

”Polyglutt är en stor framgångsfaktor i att ge alla barn på förskolan tillgång till barnlitteratur!”

Hej! Berätta lite kort om dig själv och din bakgrund.

Jag heter Christina Andersson och arbetar som förskollärare i Orust Kommun och har gjort det sedan 1987.

Christina Andersson

Hur länge har ni använt Polyglutt och varför?

I januari 2019 köpte Orust Kommun in Polyglutt och vi har använt det sen dess. Läsåret 2018/2019 genomfördes läslyftet i förskolan och Polyglutt var ett led i satsningen på barn och språk.

Hur använder ni Polyglutt?

Användandet av Polyglutt sker både i stor barngrupp och enskilt med varje barn.

Vid exempelvis barnens födelsedagar får födelsedagsbarnet sitta på en guldstol och välja två Polyglutt-böcker. Det är födelsedagsbarnet som sköter bläddrandet i boken.  Att lyssna och se på böcker tillsammans med sina kamrater på storbild ger en gemensam upplevelse. Detta är mycket uppskattat! Vid dessa födelsedagstillfällen väljs ofta djur- och faktaböcker. Senast förra veckan lyssnade vi på ”Fakta om igelkottar” och ”Minifakta om Hajar”.

Vi uppskattar även möjligheten att stanna upp i boken för att kunna prata om eventuella frågor och tankar som uppstår och använder Polyglutt som underlag i boksamtal med barnen.

Den användarvänliga kategoriseringen är något som vi uppskattar och nyttjar. Många av barnen har lärt sig sortera efter rubriker som; djur, kropp & knopp, fordon m.m. Bra lärdom! Barnen letar också upp sin ålder ex. 4-5 år och väljer böcker efter det. Just nu arbetar vi med skuggor och kan då lätt välja böcker om naturvetenskap.

Barnen har också möjlighet att läsa en bok ensam eller två och två som en lugnare aktivitet.

Vilken är den största fördelen med att ha tillgång till tjänsten?

Bland barn med annat modersmål än svenska har jag upplevt många gyllene ögonblick. Den glädjen över att förstå och kunna ”läsa” samma bok som sina kamrater är obeskrivbar! Bokuppläsaren pratar ju som mamma! Barnets ansikte strålar!

Många av föräldrarna frågar var de kan köpa appen. Barnet har berättat i hemmet om Polyglutt. Föräldrarna är glada och vill gärna lyssna själva. Vi frågar också och visar föräldrar så det blir ”rätt” språk som väljs.

Ett barn hade tidigare inte velat prata med sina föräldrar på sitt modersmål men efter användandet av Polyglutt i förskolan blev det ett genombrott och barnet började svara och prata med sina föräldrar på sitt modersmål.

Ett annat barn upptäckte Polyglutt dagarna före sin födelsedag och valde, när det var dags för födelsedagsfirandet på förskolan, direkt en bok på arabiska som hen stolt lät kamraterna lyssna på.

Polyglutt är en stor framgångsfaktor i att ge alla barn på förskolan tillgång till barnlitteratur!

Som jag tidigare nämnde tycker jag att Polyglutt är ovärderlig som resurs för att ge alla barn lika möjligheter till bra barnlitteratur. Detta på ett mycket användarvänligt sätt.

Vad tycker barnen?

Barnen är positiva och frågar efter att lyssna på böcker. De får nu med er tjänst tillgång till fler böcker än annars då vi pedagoger inte alltid har möjlighet att läsa i den utsträckning som barnen och vi önskar. Och med hjälp av storbild och projektor får fler barn möjlighet att se och lyssna på boken samtidigt!

Finns det några favoritböcker i barngruppen?

Det finns många böcker som barnen gärna lyssnar på! Ofta väljs djurböcker som exempelvis tidigare nämnda ”Hajen”. De nytillkomna böckerna; ”Vems bajs?” och ”Vems spår?” är just nu väldigt populära. Andra favoriter är: ”Tass tass tass smyg”, ”Gittan och gråvargarna”, ”Bus och Frö på var sin ö” och ”Minifakta om solen”.

Böckerna inbjuder till samtal och många lärdomar!

Tack så mycket Christina!