Intervjuer

”I Polyglutt kan alla kan läsa en bra bok, även elever med läs -och skrivsvårigheter”

Under hösten och vintern 2019/2020 har vi samarbetat med ca 1500 lärare runt om i Sverige i ett pilotprojekt rörande Polyglutt skola. En av deltagarna i projektet var Linda Synneborn och vi vill såklart veta hur arbetet gått!

Hej Linda! Berätta lite kort om dig själv och din bakgrund.
Jag heter Linda och har jobbat som lärare i grundskolan sedan 2003. Jag är utbildad matte/no-lärare och har alltid haft stort intresse för digitala verktyg. Hösten 2015 började jag jobba på Sjöängsskolan i Gävle där rektor och kollegor uppmärksammade mitt intresse och kunskaper och gav mig en roll som IKT-utvecklare på skolan. Detta utvecklades senare till en förstelärarroll inom digitalisering i det skolområde där jag arbetar. Jag är med och utvecklar och driver skolans digitalisering i form av konferenser, studiedagar och kollegialt lärande. Jag ansvarar även för vår skolas instagramkonto där vi delar med oss av text och bild från verksamheten. (sjoangskolan_gavle )

Jag arbetar just nu i en åk 2 där vi har 1:1, alltså alla elever har en varsin egen lärplatta.

Linda Synneborn

Din klass var med i pilotprojektet för Polyglutt skola, hur har arbetet gått?
Det här pilotprojektet har gått bra! Mina elever har verkligen tyckt mycket om att läsa i Polyglutt och de tyckte det var trist nu när pilotperioden var över.

Hur har ni använt Polyglutt?
Vi har använt det på flera olika sätt. Eftersom alla elever har tillgång till en egen enhet i min klass har de under en period börjat varje morgon i klassrummet med att hämta sin lärplatta och läsa sin bok via Polyglutt. Det har blivit en lugn och rofylld start på morgnarna i klassen. Vi har också läst böcker gemensamt via projektorn, tex som högläsningsbok för att spara på frökens röst lite. Vi har också tagit fram faktaböcker utifrån de arbetsområden vi jobbat med, exempelvis barnkonventionen, rymden eller om olika djur. Jag har fångat upp elevernas olika intresseområden och vi har byggt vidare på dem med hjälp av Polyglutt. Vi har haft boksamtal. Barnen var indelade i smågrupper där de hade valt en bok de läs-lyssnat på i Polyglutt som de ville berätta om utifrån några olika frågor. Ja det finns massor man kan använda Polyglutt till!

Vilken är den största fördelen med att ha tillgång till tjänsten?
Att alla kan läsa en bra bok, även elever med läs -och skrivsvårigheter kan ta till sig innehållet i en bok utan att behöva kämpa med bokstäver och bokstavsljud och intresset för att läsa har ökat! Jag såg att flera av de elever som annars ej skulle ha valt att läsa självmant nu gärna läste då det blev lättillgängligt. Jag gillar också att man kan välja textmedföljning om man vill eller funktionen att helt stänga av uppläsningen, en del ville faktiskt läsa helt själva och inte lyssna på inläsningen.

Finns det några favoritböcker i klassen?
Det som blev populärast var nog böcker om rymden, fotboll och om olika djur.

Tack Linda för ett fint arbete!