Intervjuer

”Det gäller att hitta ingångar till elevernas lärande”

Marie Andersson är en av personerna bakom matematikfilmerna för mellanstadiet i Begreppa. Som läromedelsutvecklare, och lärare, har hon gedigen erfarenhet inom området. Vi ställde några frågor till Marie för att höra mer om hennes arbete.

Hej Marie, vad trevligt att få prata en stund med dig. Berätta, vad finns det för utmaningar med att lära ut matematik – vad brukar eleverna ha svårt med?

En av utmaningarna i matematikundervisningen är förklara matematiken på ett sådant sätt att alla elever förstår. Då behöver läraren ta till många verktyg i sin pedagogiska låda, till exempel att klä matematiken i vardagliga exempel, konkretisera den eller visa matematiken visuellt. Eleverna behöver också få diskutera matematiken och klä den i ord för att göra den till sin och färdighetsträna i sin mattebok eller digitalt.

Marie Andersson

Hur har ni jobbat med pedagogiken i mattefilmera för att hjälpa eleverna förstå?

Vi har tänkt att mattefilmerna inte får vara för långa, max 4 minuter. Det är en lagom tid för att eleverna ska kunna fokusera på en film. Varje film ska också ha en berättelse med en början och ett slut som knyter an till elevernas vardag. Matematiken vävs in i berättelsen och visas visuellt på ett pedagogiskt sätt. I filmerna finns fyra karaktärer som återkommer i alla mattefilmer.

Vad är fördelen med film kontra lärobok när det gäller pedagogiken? 

Fördelen med filmen är att den väver in matematiken i en berättelse som eleverna kan relatera till. Eftersom filmen är rörlig och visuell finns det också möjligheter att visa, presentera och sammanfatta matematiken på ett liknade sätt som till exempel en lärare skulle kunna göra.

Matteboken är oerhört viktig för elevernas lärande, men filmen fyller ett annan funktion och är ett superverktyg i lärarens pedagogiska låda.

Hur kan filmerna användas i undervisningen av lärare resp. elever?

Lärarna kan använda filmerna i genomgångar, inför genomgångar och som repetition. Lärarna kan i sin undervisning bygga vidare på filmerna och göra liknande uppgifter och frågeställningar som de löser tillsammans med eleverna.

Eleverna kan titta på filmerna om och om igen, tills de förstår. De kan pausa filmen var som helst och komma åt den på skolan och hemifrån om skolan har ett abonnemang. Film är ett naturligt medium för Youtube generationen och det gäller att hitta ingångar till elevernas lärande.

Tack Marie för din tid!

Vill du läsa mer om vårt arbete med matematikfilmerna gör du det här.