Grupper är ett sätt att samla elever under en rubrik. Eleven kan tillhöra flera olika grupper, till exempel ”Klass 9A” och ”Franska 9”. På detta vis kan du tilldela en bok till en hel grupp samtidigt.
Skapa grupp
Logga in på ditt konto och välj i kontrollpanelen > hantera användare. Har du koppling till fler organisationer än en väljer du först den organisation där du vill skapa en ny grupp. Välj ”Grupper” i menyfliken till höger.
Klicka på ”Skapa ny grupp” till höger.
Gruppen måste ha ett namn och det anger du i textfält. Gruppnamnet måste vara unikt för organisationen. Exempel på gruppnamn kan vara ”1A”, ”Ekorren på Skogssjö förskola läser finska!” eller ”Komvux – SV B”.
Klicka på ”Skapa grupp” och fyll i namn på gruppen du vill lägga till och klicka sedan på Skapa grupp.
Redigera elevs grupptillhörighet
För att se en lista på de elever som ingår i en grupp går du in i kontrollpanelen > hantera användare > välj fliken Elever. Till höger finns ett fält som heter ”Alla grupper”. Här kan du se samtliga skapade grupper på organisationen samt vilka elever som tilldelats respektive grupp.
För att lägga till en elev i en grupp väljer du i kontrollpanelen > hantera användare > fliken Elever. Sök fram eleven som ska tilldelas en grupp och klicka på elevens användarnamn så att du kan redigera elevens konto. Under rubriken ”Grupp/er” visas de grupper som eleven redan tillhör, är fältet tomt saknas grupp.
Knappen ”Hantera grupper” öppnar en popup-ruta där organisationens tillgängliga grupper visas. Grupperna kan filtreras efter sökning på gruppnamn och flera grupper kan markeras samtidigt.
Knappen ”Lägg till” lägger till grupperna till eleven och stänger popup-rutan, men för att kopplingen mellan eleven och de tillagda grupperna ska sparas måste du sedan klicka på knappen ”Uppdatera” längst ner på sidan (”Redigera användare”).
För att ta bort en elev från en grupp följs samma procedur som när en elev läggs till i en grupp, men gruppen bockas ur i listan istället. För att spara ändringen klickar du på knappen ”Uppdatera”.
Redigera fler elevers grupptillhörighet samtidigt
För att lägga till grupp till fler elever samtidigt kan en administratör på organisationen ladda upp eleverna med gruppen i verktyget Importera via excel.
Uppdatera och radera en grupp
För att se en lista över de grupper som finns på en organisation går du in i kontrollpanelen och väljer hantera användare. Välj fliken ”Grupper”. Här visas de befintliga grupper som tillhör organisationen. Klickar du in dig på en grupp kan du redigera namn på gruppen eller radera gruppen.
Klicka på ”Uppdatera” för att ändra namnet.
Knappen ”Radera” kommer att radera gruppen från organisationen. Eleverna som fanns i gruppen kommer inte att tas bort ur organisationen, men de kommer inte längre att höra till gruppen som tagits bort. Eleverna kommer fortfarande tillhöra andra grupper (om de är kopplade till fler grupper).
Du kan välja att radera en grupp och samtidigt radera de elever som tillhör gruppen från organisationen. Då klickar du först på gruppen > radera grupp > bocka i rutan ”Radera även alla elever i GRUPPENS NAMN permanent”.